Kredittsjekk og dine rettigheter

Alle over 18 år har sikkert mange ganger gjennom livet blitt kredittsjekket. Dette er noe som er nesten helt umulig å unngå i livet. Skal du ha mobilabonnement, kjøpe varer på avbetaling, ta opp lån eller søke om kredittkort i banken – da må du gjennom en kredittsjekk. Alle kjenner til det ordet. Men vet alle hva det egentlig innebærer?

Hva er kredittsjekk?

Så, hva er kredittsjekk egentlig? Kredittsjekk er enkelt og greit en undersøkelse av din økonomiske situasjon betalingsevne. Banker og selskaper vil foreta en slik sjekk når du skal handle noe på avdrag eller for eksempel søke om kredittkort. Verken baker eller bedrifter som selger eller tilbyr en vare , vil tilby dette til en person med dårlig økonomi og som kanskje ikke vil ha muligheten til å betale hele verdien av varen eller produktet.

Hva skjer når du har klikket Søk på en lånesøknad?

Når du vurdere å søke om et lån så må du finne en långiver som kan tilby deg rente og vilkår som passer deg og din økonomi. Når du har funnet det og lagt inn dine personlige data er det bare å klikke på søk. Svaret vil du få rimelig kjapt på e-post eller sms. Men vet du egentlig hva som skjer i den timen fra du klikket på søk til svaret tikker inn?

Selskaper som foretar kredittsjekk

Alt i alt så er det 9 ulike selskaper som har fått tillatelse fra Datatilsynet til å drive kredittopplysningsvirksomhet. Men det er 3 av disse som går veldig ofte igjen hos alle: Experian, Bisnode og Evry. Selv om det er 9 selskaper som har lov til å sjekke kredittopplysning, er det i praksis kun disse 3 nevnte som driver med det.

Ok – du har trykt på søk knappen på datamaskinen din. Det som skjer deretter er at søknaden din med ditt personnummer vil bli tilsendt enten Bisnode, Experian eller Evry for en kredittsjekk. Denne prosessen skjer automatisk og maskinelt. Det er ingen personer som sitter og ser gjennom søknaden din og det du har fylt ut, det fokuseres kun på personnummeret ditt.

Maskinen til en av disse selskapene kjører personnummeret sitt i sine registre og der vil de få svar i løpet av få sekunder om du som person er kredittverdig eller ikke. Svaret sendes deretter til banken eller selskapet som har utført kredittsjekken – som deretter vil si enten ja eller nei til søknaden.

Dine rettigheter

Selv om selskaper kan be om kredittsjekk av deg som person så betyr det ikke at det er fritt frem for alle bedrifter å gjøre det. Det er helt lovlig og forståelig at en bank kan be om en kredittsjekk når du søker om kredittkort eller lån, men din lokale Joker butikk kan for eksempel ikke foreta en kredittsjekk av deg. Elkjøp, Skeidar eller Power kan gjøre det kun hvis du søker om avdragsbetaling på varer du kjøper.

Du som person har krav på å få en gjenpartsbrev fra selskapet som foretar kredittsjekken, enten det er Bisnode, Evry eller Experian. I gjenpartsbrevet må det opplyses hvem som har bedt om denne kredittsjekken og hvilke opplysninger som er gitt ut.

Dukker det opp gjentatte gjenpartsbrev fra en av disse selskapene ofte i postkassen eller i digipost uten at du har søkt om lån eller søkt om å handle varer på avdrag, bør du så absolutt ta en titt på gjenpartsbrevet. Der skal du finne både navn og telefonnummer på bedriften som har bedt om kredittsjekken. Det kan ofte være at man blir utsatt for identitetstyveri, noe som er ganske vanlig i disse dager.

Lei av å bli kredittsjekket

Er du lei av å bli kredittsjekket i tide og utide? Eller du bare vil beskytte deg selv mot innsyn fra andre? Da kan du ganske enkelt be om kredittsperre. Det betyr at det er ingen selskaper eller banker som kan hente ut din økonomiske informasjon på noen måte. Men det betyr samtidig også at du som person ikke kan opprette nytt telefonabonnement, søke om lån eller kredittkort eller kjøpe varer på avdrag.

For å opprette en slik sperre må du personlig kontakte alle selskapene som driver med kredittsjekk og be dem å sperre det. Det vil ikke holde med å skrive en e-post til kun en av dem. Alle selskapene må motta en henvendelse fra deg.

Ønsker du å fjerne denne sperren er det bare å reversere prosessen. Ta kontakt med alle selskapene igjen og be dem om å ta bort kredittsperren. Når det er fjernet kan du igjen blant annet søke om billån eller forbrukslån hvis ønskelig.